aamandakarlsson

Alla inlägg den 24 november 2011

Av amanda karlsson - 24 november 2011 22:12

Det här blir sista inlägget för idag. Sista delen av "Pux och min historia" kommer upp någon gång imorgon. Har inte orkat skriva det nu och gjort det till ett tidsinställt, men fixar det imorgon!


Imorgon är det skola för min del, efter det åker jag hem och käkar oså. Sen på kvällen är det hoppträning, som det är varje fredag. Antar att jag kommer få hoppa Sven idag också, min lilla fis! På kvällen blir det lite mys med familjen, och tagga inför söndag! Då åker jag, julia och våran kompiizz julia till gloooben! Det är ju Stockholms international horse show den här helgen :D! Det blir helt awesooome, om ni vill så kanske jag uppdaterar någonting på väg dit eller så.


Vet ni? Jag verkligen älskar att rida på måndagar och fredagar. På måndagar är det liksom en bra start på veckan, och på fredagen är det skönt att ha någonting att se fram emot under den tråkiga skolveckan. Men nu stänger jag ihop den här databurken och går och dejtar kudden istället!

bild lånad från google.

 

Vi hörs imorgon!

/ Amanda


Av amanda karlsson - 24 november 2011 16:13

Det blir två till delar av min och pux historia i stället. Den tredje kommer upp ikväll, och den andra kommer upp imorgon förmiddag :)

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, eller hur var det nu?.. ^^

 

höstbild.

 

/ Amanda

Av amanda karlsson - 24 november 2011 16:08

I början av år 2011 blev hon alltså halt.

Jag kom till stallet och gick ner och kikade på nybörjarlektionerna. Pux såg ut att halta lite, hon hade lite knasig trav så det var svårt att se om hon var halt. Men jag såg att det var någonting som inte var bra med henne. Jag sa till ridläraren som hade lektionen och hon tyckte också att hon såg halt ut. Så ungen som red fick hoppa av, och jag gick upp med Pux till stallet och kylde ner hennes ben i 20 min. Efter det gick jag lite med henne, och hon haltade.

Tiden gick och jag pysslade om henne lite då och då, men hon blev inte bättre i benet.

Efter någon månad blev hon bättre, och jag fick reda på att hon kanske skulle säljas. Hon skulle säljas till en liten "hyper" tjej som hade ridit i 1 år.. jag blev rätt så besviken. Men det var bara om hon kunde bli bra igen.


Tiden gick och hon var fortfarande inte bra och jag fick reda på att hon skulle avlivas. Jag blev helt förkrossad. Jag var i en period där jag bara var ledsen och arg, jag ville inte göra någonting. Inte ens träffa kompisar. Det kändes  som om hela livet var över, det kändes som om det inte var någon ide att leva ens. Men jag kämpade mig igenom det och tillbringade mycket tid tillsammans med pux.

 

en bild från vintern 09 eller 10, när hon fick en "pinne" in i benet och blev halt. men hon blev bra ganska snabbt!


Det blev sommarlov och hästarna gick mindre, lektionerna slutade och det var bara aktiviter och läger.

En av dom dagarna kom jag till stallet, och pux spilta var urstädad, all torv var ute, bara grimman hängde där inne. Det första som slog mig var : Är hon avlivad? :O . Jag blev jätteledsen, det kändes som ett "dödstecken". Jag sprang ut och kollade om jag såg henne nånstans i hagen. Och ja, där stog hon, med sin bästa vän Hexe. Gissa om jag blev lättad. Några dagar senare tog jag in henne och pysslade om henne. Jag klippte manen,  kronranden, hovsgägget och så. Hon blev superfin! Sen tog jag några bilder på henne med min iphone. (Dom bilderna kan jag lägga upp nån dag).

När jag höll på och fixade med henne så märkte jag att hennes skor var avtagna... snacka om dödsförklaring -_-. Alla sådana små förändringar och så gjorde mig jätteledsen. Vem vill inse att sin bästa vän ska dö liksom?

 

en bild från hubertushoppningen 09.


Det knasiga med det hela var att ridskolechefen aaaaaaaldrig pratade med mig om pux, hon sa inte att hon skulle avlivas, när, eller någonting. Det fick jag reda på via ryktesväg. Hon visste att pux betyder allt för mig, men ändå så pratade hon inte med mig. Till sist frågade jag henne om pux skulle avlivas. Då låtsades hon bara  som om hon inte hörde :O!?  Så sjukt j*vla dålig stil. Usch för sådana människor.

En dag, i slutet av sommarlovet när jag och min syster var med på ett igångsättningsläger av hästarna. Då städade vi, och höll på. Jag stog med min syster i stallgången, och så ropar ridskolechefen på julia (min syster), och ber henne komma. Det visade sig att hon frågade hur jag mådde och så. Varför inte prata med mig i stället, särskilt när det gällde mig och inte julia?! Åh vad arg och besviken jag blev på henne.. :(.


Sedan fick jag reda på att hon skulle åka den 10 augusti, så jag planerade att gå till hagen kvällen innan och säga hejdå till henne. Den nionde augusti fyllde mamma år. Innan alla gäster kom och skulle fira mamma så får jag ett sms av min kompis, där stog det "pux åker inte imorn". Hon skulle åka den 17 augusti istället.

 

bild från sommaren 09, kolla vad fin hon var!! <3

sista delen kommer upp imorgon på förmiddagen :)

 

/ Amanda

Av amanda karlsson - 24 november 2011 15:34

I början av 2010 var jag och P med i en tävling som hette "Säkerhetscupen". Det var som en terrängtävling kan man säga, fast som en träningstävling. Jag var hur laddad som helst inför den tävlingen, pux också tror jag :).


Dagen började med att man skulle visa hästarna för hand. Det gick bra, pux sprang på snällt brevid mig. Efter det gick vi in i stallet och jag sadlade henne och gjorde i ordning mig själv. Sedan gick jag ut på gårdsplanen och satt upp. När jag satt på henne och tänkte börja skritta bort till ridhuset och rida fram till dressyren så kom det fram en tjej och en kille. Killen hade massa kameror hängandes runt halsen, och tjejen hade ett block och en penna. Tjejen presenterade sig själv och den andra. Det visade sig att de kom från tidningen Häst&Ryttare, som vissa av er kanske känner igen? Det är i allafall en av Sveriges största hästtidningar. De frågade om de fick följa mig och Pux under dagen och intervjua och fota till tidningen. Självklart fick de göra det! De intervjuade mig lite snabbt, och sen sa vi att vi skulle ses efter dressyren.

Jag red fram och Pux kändes jättefin. På banan gick det hur bra som helst, vi fick jättefina poäng! Jag klappade om henne ordentligt och gick sedan in i stallet med henne. Det var lite bråttom till hoppningen så jag bytte saker på henne och mig själv innan vi gick till framhoppningen. Vi hoppade fram några gånger och gick sedan in på banan. Där inne kändes hon lite trött, men hon hoppade alla hinder. Det var det ända jag hade som mål med hoppningen, att komma runt.


Sedan gick jag och några till ner till terrängbanan och fick lära oss banan. Innan vi startade fick vi hoppa fram på hinder nummer ett och två. De hindrena är väldigt inbjudande eftersom de hoppas mot stallet. Pux verkligen älskar att hoppa terräng, hon taggar till och bjuder verkligen mot hindrena. Jag fick bromsa henne rätt så mycket.


På banan fick vi bara ett stopp, men det var bara för att det var jäääättemycket lera vid det hindret. Det gillade hon inte.  Men annars gick det galant!

Under tiden jag hoppade så blev jag fotad av de från tidningen. Det blev jättefina bilder! Efter tävlingen fotade de oss och intervjuade mig lite mer.

Hur som helst så var jag och Pux med på framsidan, och var med i ett uppslag i en av Sveriges största hästtidningar! :D


Pux blev halt varje sommar i några veckor, år 08, 09 och år 10. Lite knasigt faktiskt. Men annars höll hon jättebra.

Efter år 2010 slutade jag rida henne mer och mer, hon blev halt i början av 2011...

         

de tre första bildena är från H&R tidningen, resten av bildena är från sommaren 2010. älskade ponny. <3

snart kommer del 3, sista delen..

 

/ Amanda

Av amanda karlsson - 24 november 2011 14:50

Det hela började år 2008, då Pux kom till ridskolan.

När hon kom var hon väldigt tjock och hade rätt så mycket päls, men hon var hur söt som helst. Hon hade en blå, ful sadel i något tyg aktigt material. Jag var den första på hela ridskolan som fick turen att rida henne, bra gick det inte. Men jag blev fast.

Redan från när jag hoppade av henne så visste jag att hon var speciell, på ett bra sätt. Jag hade en tanke om att det kanske kunde bli någonting mellan oss.


Månaderna gick och jag red henne mer och mer, jag var med på extra hoppträningar, markarbetsträningar och dressyrträningar. Jag var verkligen helt nerkärad i dendär ponnyn.

Efter ett tag anmälde jag mig till våran första hopptävling, som var en klubbhoppning på 60 cm. Jag kommer inte ihåg hur det gick, men jag har för mig att vi stannade ut oss eller att jag ramlade av.

Pux var väldigt "tittig" av sig, plus att hon var pigg och stark som en jag vet inte vad. Med andra ord så var hon väldigt svår i hoppningen. Jag tror att jag ramlade av henne minst 20 gånger, haha!


Jag gav aldrig upp, jag fortsatte kämpa, trots att jag blev hur besviken som helst varenda tävling. Vi hade våra stunder när vi kom runt 60 cm banor på klubbtävlingar, men oftast stannade vi ut oss.

Jag kommer ihåg en tävling, känns nästan som igår. Jag var hur lycklig som helst efter den tävlingen. Vi började med 60 cm med omhoppning på stil. Det gick hur bra som helst, jag kom fyra i den klassen och fick med mig en röd rosett hem. Efter den klassen hoppade jag 80 cm, som var omhoppning på tid. Det gick hur bra som helst, till näst sista hindret i omhoppningen. Då slog hon på med världens tvärnit som bara hon kunde göra. Jag flög och låg sedan på marken och spottade grus. Jag blev jättebesviken, men ändå jätteglad. Vi hade ju nästan kommit runt en 80 bana!


Vi var med på några fler hopptävlingar i 80 cm. Några gick bra, några gick mindre bra. Vi blev aldrig placerade iallafall. Men jag fortsatte att kämpa.

Jag hyrde henne flera somrar, vi hade hur kul som helst! Jag och pux blev ett team.


Vintern 09 var vi med i en utbytestävling. Några tjejer från Åby ridskola kom och tävlade mot oss på våra hästar. Det var 60 cm med bedömningen idealtid. Man skulle alltså hoppa en bana och sen hoppa den igen och försöka pricka sin egen tid. Det gick jättebra! Pux hoppade jättefint och vi kom femma :D Så jag fick med mig en grön rosett hem!


Efter den tävlingen var jag nog med på lite fler hopptävlingar och så, fick inga bra resultat då heller. Men som sagt, jag fortsatte.

Sommaren 10 hyrde ja Pux, vi hade superkul, hon började bli jättefin i dressyren också. Vi blev tajtare och tajtare för varje dag som gick. Efter sommarn och mot hösten så startade vi några dressyrtävlingar, vi blev aldrig placerade men vi båda var nöjda och hade kul!


Resten av våran historia kommer upp om en liten stund :) Om ni har några frågor är det bara att kommentera på detta inlägget!

 

en bild jag gjorde någon gång :) fin är hon! Det tränset som hon har på bilden, var hon jättefin i. Det blev liksom hennes träns. Åh, kan inte låta bli att fälla en tår när jag kollar på alla bilder.. :(


/ Amanda

Av amanda karlsson - 24 november 2011 14:46

Fick en kommentar förut av en tjej som undrade om jag kunde berätta lite om Pux och min historia. Som ni vet så avlivades hon i somras.

Självklart kan jag göra det! Det kommer upp i ett inlägg om en liten stund, så kika in snart :D


 

en söt och suddig bild på feeelix!

 

/ Amanda

Ovido - Quiz & Flashcards