aamandakarlsson

Direktlänk till inlägg 24 november 2011

PUX OCH MIN HISTORIA, DEL 3

Av amanda karlsson - 24 november 2011 16:08

I början av år 2011 blev hon alltså halt.

Jag kom till stallet och gick ner och kikade på nybörjarlektionerna. Pux såg ut att halta lite, hon hade lite knasig trav så det var svårt att se om hon var halt. Men jag såg att det var någonting som inte var bra med henne. Jag sa till ridläraren som hade lektionen och hon tyckte också att hon såg halt ut. Så ungen som red fick hoppa av, och jag gick upp med Pux till stallet och kylde ner hennes ben i 20 min. Efter det gick jag lite med henne, och hon haltade.

Tiden gick och jag pysslade om henne lite då och då, men hon blev inte bättre i benet.

Efter någon månad blev hon bättre, och jag fick reda på att hon kanske skulle säljas. Hon skulle säljas till en liten "hyper" tjej som hade ridit i 1 år.. jag blev rätt så besviken. Men det var bara om hon kunde bli bra igen.


Tiden gick och hon var fortfarande inte bra och jag fick reda på att hon skulle avlivas. Jag blev helt förkrossad. Jag var i en period där jag bara var ledsen och arg, jag ville inte göra någonting. Inte ens träffa kompisar. Det kändes  som om hela livet var över, det kändes som om det inte var någon ide att leva ens. Men jag kämpade mig igenom det och tillbringade mycket tid tillsammans med pux.

 

en bild från vintern 09 eller 10, när hon fick en "pinne" in i benet och blev halt. men hon blev bra ganska snabbt!


Det blev sommarlov och hästarna gick mindre, lektionerna slutade och det var bara aktiviter och läger.

En av dom dagarna kom jag till stallet, och pux spilta var urstädad, all torv var ute, bara grimman hängde där inne. Det första som slog mig var : Är hon avlivad? :O . Jag blev jätteledsen, det kändes som ett "dödstecken". Jag sprang ut och kollade om jag såg henne nånstans i hagen. Och ja, där stog hon, med sin bästa vän Hexe. Gissa om jag blev lättad. Några dagar senare tog jag in henne och pysslade om henne. Jag klippte manen,  kronranden, hovsgägget och så. Hon blev superfin! Sen tog jag några bilder på henne med min iphone. (Dom bilderna kan jag lägga upp nån dag).

När jag höll på och fixade med henne så märkte jag att hennes skor var avtagna... snacka om dödsförklaring -_-. Alla sådana små förändringar och så gjorde mig jätteledsen. Vem vill inse att sin bästa vän ska dö liksom?

 

en bild från hubertushoppningen 09.


Det knasiga med det hela var att ridskolechefen aaaaaaaldrig pratade med mig om pux, hon sa inte att hon skulle avlivas, när, eller någonting. Det fick jag reda på via ryktesväg. Hon visste att pux betyder allt för mig, men ändå så pratade hon inte med mig. Till sist frågade jag henne om pux skulle avlivas. Då låtsades hon bara  som om hon inte hörde :O!?  Så sjukt j*vla dålig stil. Usch för sådana människor.

En dag, i slutet av sommarlovet när jag och min syster var med på ett igångsättningsläger av hästarna. Då städade vi, och höll på. Jag stog med min syster i stallgången, och så ropar ridskolechefen på julia (min syster), och ber henne komma. Det visade sig att hon frågade hur jag mådde och så. Varför inte prata med mig i stället, särskilt när det gällde mig och inte julia?! Åh vad arg och besviken jag blev på henne.. :(.


Sedan fick jag reda på att hon skulle åka den 10 augusti, så jag planerade att gå till hagen kvällen innan och säga hejdå till henne. Den nionde augusti fyllde mamma år. Innan alla gäster kom och skulle fira mamma så får jag ett sms av min kompis, där stog det "pux åker inte imorn". Hon skulle åka den 17 augusti istället.

 

bild från sommaren 09, kolla vad fin hon var!! <3

sista delen kommer upp imorgon på förmiddagen :)

 

/ Amanda

 
 
NellieB

NellieB

24 november 2011 22:38

Sötis Pux :===(
Så fin <3

http://nellieberntsson.se

 
Ingen bild

Mamma

29 november 2011 12:37

Finaste Amanda. Förstår att du saknar Pux. Tur att du har Sven E i alla fall. Kämpa på! Stor Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av amanda karlsson - 18 december 2011 20:40

Har frågestund på nya bloggen. Kika in vettja!     http://mandies.blogg.se http://mandies.blogg.se http://mandies.blogg.se http://mandies.blogg.se http://mandies.blogg.se http://mandies.blogg.se http://mandies.blogg.se http://mandie...

Av amanda karlsson - 17 december 2011 06:35

Nu är min nya blogg äntligen klar! Jag skulle bli superglad om ni alla fina läsare som är här, fortsätter följa mig på den istället :)   http://www.mandies.blogg.se ;)   / Amanda ...

Av amanda karlsson - 16 december 2011 14:06


Jag kommer inte blogga mer på den här bloggen nu. När carro är klar med headern och designen jag vann så kommer jag nämligen byta blogg. Den kommer vara på blogg.se istället.   Jag kommer länka till den bloggen när den är klar och redo för att an...

Av amanda karlsson - 12 december 2011 13:04

Skrev nyss ett låångt inlägg om allt som hänt i helgen. Men precis när jag skulle ladda upp det så slutar internet att fungera.. kuuul!   Men jag får väl skriva om det om en stund. Hatar när sånt händer, man blir så arg haha! Hoppas ni har haft e...

Av amanda karlsson - 9 december 2011 21:14

Hoppträningen gick helt okej. Vi hoppade barbacka idag, vi värmde upp lite i alla gångarter och jag jobbade honom i en lite lägre form. Han var segis idag, tog aldrig på mig sporrarna för jag kännde att jag måste rida utan dom lite också. Till sist...

Ovido - Quiz & Flashcards